ZŠ VIA BEROUN zahájila svou činnost v září 2021. Otevřeli jsme první třídu základní školy a přípravnou třídu pro děti posledního ročníku mateřské školy. Registrovat k zápisu se můžete zde, pro předškolní třídu vyplňte přihlášku zde a odešlete na email: molova@viaberoun.cz.
Na prvním stupni bude mít třída maximálně 16 žáků, na druhém stupni to pak bude 20 žáků ve třídě. Tyto počty nám umožňují individuální přístup a zároveň jsou nosné pro vytvoření rodinné atmosféry ve třídě a ve škole.
Od školního roku 2021/2022 budeme provozovat naši školu v pronajatých prostorách v SOŠ a SOU Hlinky. Budeme mít k dispozici jedno patro se čtyřmi učebnami, sborovnou, šatnou a sociálním zařízením. Využívat budeme moci také další prostory školy, jako je tělocvična, venkovní hřiště, některé odborné učebny a také školní jídelnu. Prostory rekonstruujeme tak, aby odpovídaly našim požadavkům, splňovaly hygienické normy a my jsme se v nich cítili příjemně. Naši žáci budou vstupovat do školy vstupem odděleným od provozu učiliště. V těchto prostorách budeme 3 – 4 roky.
Během tohoto období bude zřizovatel školy stavět v areálu bývalé Tiby (pozemek u křižovatky ulic Plzeňské a Na Dražkách) moderní areál školy odpovídající vzdělávacím potřebám pro 21. století. Na projektu již nyní intenzivně pracujeme, na vizualizace areálu se můžete podívat zde.
Budeme otevírat třídu pro děti posledního ročníku mateřské školy, pro předškoláky. Takové třídě, která je provozována v rámci ZŠ, se říká přípravná třída. Více podrobností zde.
Vlastní mateřskou školu plánujeme v nových prostorách – tedy od školního roku 2025/2026 (dle harmonogramu stavby nového moderního areálu v bývalé Tibě). Tam se chystáme otevřít 5 oddělení po 16 dětech. Program ve školce bude také česko-anglický a povedou jej rodilí mluvčí a české paní učitelky.
Ve třídě prvního stupně bude maximálně 16 žáků, na druhém stupni pak 20 žáků. V plánované mateřské školce bude v oddělení 16 žáků.
V příštím školním roce 2021/2022 otevřeme v případě zájmu dvě třídy prvního stupně, další roky přibude vždy jedna první třída. Cílová kapacita provozu v pronajatých prostorách je max. 64 žáků základní školy.
Poté se přestěhujeme do nově vybudovaných prostor v areálu bývalé Tiby (výstavbu již chystáme a můžete se podívat na vizualizace zde). Tam se přestěhujeme a doplníme postupně až do maximální kapacity školy, což je 5 oddělení MŠ po 16 žácích (80 žáků), 10 tříd prvního stupně po 16 žácích (160 žáků) a 8 tříd druhého stupně po 20 žácích (160 žáků). Celková cílová kapacita školy je tedy 400 žáků mateřské a základní školy. K této kapacitě však půjdeme postupnými kroky. Věříme, že tak pomůžeme v regionu s nedostatečnými kapacitami škol, souvisejícími také s demografickým růstem.
Tabulka níže ukazuje model nárůstu kapacity školy až do maximální výše naplnění:
Vyučování bude probíhat každý den od 8:30 do 15:00, a to již od první třídy (na druhém stupni některé dny do 15:50). V pátek bude vyučování končit ve 12:45. V provozu bude také školní družina, a to v časech od 7:30, odpoledne do 17:30 (v pátek do 15:30). Vyučování bude probíhat v ucelených blocích a bude pestré, aby nadstandardní délka vyučovacího dne nebyla na úkor efektivity a aby nebyla zvláště pro menší žáky únavná.
Vyučující volí pestré metody práce, aby vyučování děti bavilo a tím pro ně vlastně nebyl ani časově delší vyučovací den tak náročný. Když sami děláme to, co nás baví, často ani nevnímáme čas a únavu. Stejné je to s dětmi. Aktivitami se baví, jsou jimi zaujaté, nevnímají čas, jsou ve stavu flow. Navíc vyučování se dnes neomezuje pouze na prostor mezi školními zdmi a na školní lavici. Chodíme hodně ven, pohybujeme se po škole a do odpoledního vyučování volíme také více výtvarných, hudebních či sportovních aktivit.
Samozřejmě, že vyučování do 15 hodin může být zpočátku pro menší žáky náročnější, ale výše uvedenými a postupnými kroky to děti zvládají bez problémů. Zkušenosti vedení naší školy ukazují, že to jde a funguje. Při přípravě vzdělávacího programu jsme studovali průběh vyučování na zahraničních školách (Británie, Belgie, USA) a vyučování do odpoledních hodin je tam běžné. Děti tak tráví v období, kdy jsou připravené a motivované k získávání nových zkušeností, dovedností a informací, čas ve škole smysluplně a efektivně.
Matematiku (a nejen ji) budeme učit konstruktivisticky. Používat k tomu budeme principy našeho školního vzdělávacího programu: pestrost, smysluplnost a aktivitu. Učitelé budou využívat pestré metody, vzdělávací obsah bude smysluplný a při vlastní práci bude aktivita na žácích. Učitelé nepředávají hotové poznatky, žák dochází k řešení vlastními cestami, rozvíjí se jeho myšlení, tím učivu lépe porozumí a mnohem efektivněji je používá v praxi.
V použitých metodách se budeme inspirovat různými přístupy, budeme dětem nabízet nástroje a cesty jim individuálně blízké. Naši učitelé principy Hejného matematiky znají a dle vhodnosti je budou používat (stejně jako i jiné metody).
Jako efektivní a přirozenou vnímáme genetickou metodu čtení, která bývá také někdy označována jako hláskovací. Dítě často ještě před započetím školní docházky intuitivně slova hláskuje, spojuje do celků (B – e – r – o – u – n = Beroun) a má z tohoto pokroku radost. Žáci se touto metodou učí rychle, přečtenému dobře rozumí. Postupuje se tak, že se nejprve učí velká a pak malá písmena.
Analyticko-syntetickou metodu, při níž se dětem představují všechny tvary daného písmene a uplatňuje se slabikování, budeme využívat individuálně pro žáky, kterým nebude genetická metoda vyhovovat, a také v případě, že žák přestoupí ze školy, kde se učil číst slabikováním.
Vzhledem k tomu, že naše děti se budou od 1. třídy učit současně český a anglický jazyk, rozhodli jsme se pro používání písma Comenia Script, které je nosné pro výuku obou zmíněných jazyků.
Anglický jazyk budou učit zkušení rodilí mluvčí, jazyk si žáci přirozeně spojují s konkrétními lidmi. Vnímáme to jako velmi efektivní pro nenásilný rozvoj jazyka.
Komunikačním jazykem našich žáků bude tedy od první třídy kromě češtiny také angličtina, která bude zastoupena v hodinové dotaci 33% a postupně tento poměr naroste na 40% ve čtvrté a páté třídě. Děti se budou vzdělávat v jazyce tak, jako kdyby chodily do mezinárodní školy, na rozvoj českého jazyka, tradic a kultury je samozřejmě také kladen důraz.
Škola je provozována jako nezisková školská právnická osoba, jejímž jedním ze zdrojů příjmů je školné. To je stanoveno na 8.000,- Kč za měsíc při provozu v pronajatých prostorách . Platí se deset měsíců školního roku. Po přestěhování do nového areálu školy (nejdříve od školního roku 2021/2022) bude školné vyšší, přesnou částku nelze v tuto chvíli stanovit. Nepřesáhne však výši školného mezinárodních škol podobného typu. Nadace Tipsport nabízí již od první třídy žákům školy sociální stipendia, a to až do výše 100% školného.
Školné obsahuje:
- jedinečný česko-anglický vzdělávací program,
- výuku profesionálními pedagogy (v případě anglického jazyka rodilými mluvčími),
- bohaté výukové materiály,
- rozmanité pomůcky,
- IT techniku,
- další vybavení školy vytvářející kvalitní edukativní prostředí,
- ranní družinu 8:00 – 8:30
- školní výlety a exkurze,
- 2 polo trička na školní rok jako součást školního oblečení.
Školné neobsahuje stravné, dlouhodobější pobyty (školy v přírodě, lyžařský výcvik, zahraniční výjezdy apod.), aktivity nad rámec Školního vzdělávacího programu, kroužky a odpolední družinu od 15:30 (v pátek od 13:00).
Naši žáci nebudou nosit formální uniformy. Jako sounáležitost se školou budou ale nosit tři dny v týdnu polo trička v barvách loga školy (dvě s logem dostanou na začátku školního roku od školy, další – i bez loga – již budou rodiče kupovat). Zbylé dva dny v týdnu budou děti nosit oblečení dle svého uvážení a za dodržování zásad slušnosti, vhodnosti a estetického vzhledu (toto bude formulováno ve školním řádu).